Boek en Jeugd

De website Boek en Jeugd selecteert het beste uit het complete aanbod de kinderboeken. Ik vul de database voor de doelgroep 6-12 jaar.
Boek en Jeugd is ene product van Stichting Bibliotheek.nl.

Boek en Jeugd

Recente besprekingen van mijn hand:

Mijn bijzonder rare week met Tess – Anna Woltz

Tess is elf en ´houdt van raar´. Ze woont alleen met haar moeder op Texel, pas als ze achttien is zal die haar vertellen wie haar vader is. Maar Tess heeft in een oud reisdagboek zijn naam ontdekt, en hem met een vreemd excuus naar hun vakantiehuisje gelokt. Haar plan is hem die week te leren kennen en daarna te besluiten of hij haar vader mag zijn, of niet. Samuel, die met zijn gezin een week vakantie komt vieren, ontmoet Tess op de dag dat haar vader ook aankomt. Hij beleeft alles met haar mee en leert veel over Tess, over familie, en over zichzelf.
Een sprankelend, origineel en meeslepend boek. De tien- en elfjarige hoofdpersonen zijn boeiend neergezet en ontwikkelen zich. Deze ontwikkelingen zijn niet al te subtiel, net als de diepere lagen en overwegingen over dood, familie en eenzaamheid die de auteur in het verhaal verwerkt heeft. Dit pakt niet uit als nadeel, maar maakt dit een krachtig boek met diepgang dat ook heel geschikt is voor lezers aan wie de fijnzinnige implicaties in kinderliteratuur veelal voorbijgaan. Aanrader voor een brede doelgroep. B

Springende pinguïns en lachende hyena’s – Marije Tolman en Jesse Goossens

Schitterende platen, telkens bijna twee pagina´s groot en steeds met een andere achtergrondkleur, tonen dieren. In de smalle witstrook naast de plaat staan een of meer feitjes over het dier, die vaak in de tekening terug te vinden zijn. Zo staat er over de ijsbeer: ´Een ijsbeer is linkshandig, net als de meeste kunstenaars.´ Op een ijsblauwe plaat staat een ijsbeer, op twee achterpoten en met een schilderspalet en kwast in zijn voorpoten, tevreden naar een onhandig, picasso-achtig kunstwerk te kijken. Humor verstopt Tolman in veel platen, bijna allemaal een even groot genot om naar te kijken. Omdat de tekst minimaal is, is het boek in eerste instantie vooral een kunstwerk en mooi prentenboek, maar om diezelfde reden zijn de feitjes ook makkelijk te onthouden. Wie vergeet nu nog dat een ijsbeer linkshandig is? J 592.3