You Are Viewing

A Blog Post

Ik lanceer een nieuwe hype

Ik beken: ik ben een beetje klaar met de roep om creativiteit. Met het hele woord. Ik lanceer een nieuwe hype: verdieping.

We willen frisse ideeën, snelle actie en daarna weer een nieuw spannend project. Een inspirerende wervelwind. Wie doet er nog twintig jaar hetzelfde, om de beste in zijn vak te worden? ‘Doen is de beste manier van denken’, leerde dit filmpje me vandaag. Het geluid van deze tijd: werken voor een grote organisatie is een offer in je autonomie, bewegingsvrijheid (allicht, dat is naar je werk moeten wel vaker) en persoonlijke ontwikkeling. We willen experimenteel vaststellen wat wel en niet werkt. Als het fout gaat, heb je ervan geleerd.

Maar geldt dat ook voor degene jouw rug kraakt? Degene die auto’s bouwt, kinderen opvoedt, mensen beter maakt? Dit soort taal geldt voor kantoormensen, zakenmensen. De dierenarts? De fabrikant van trappen? Verpakker van voedsel? Controleur van slagerijen? Verzorger van gehandicapten? Eigenlijk is het in veel beroepen niet raadzaam om eens lekker te experimenteren.
Wat wél heel goed is in veel beroepen: beter worden. Leren van de seniors, jezelf ontwikkelen en verdiepen. Tien jaar later terugkijken en denken ‘wat was ik toen een groentje, ik kan nu zoveel meer’. Een organisatie mag ook best zo opgezet zijn dat het groentje nog niet de moeilijkste operaties doet, al weet hij pas tien jaar later hoe terecht dat was.

Ik snap het wel, hoor. We willen dat mensen creatief zijn, als tegenstelling van star zijn. Maar wat we eigenlijk willen, is dat mensen góed zijn. En dat zijn ze in de meeste beroepen niet meteen vanzelf. Heel goed willen worden in je vak is uit, steeds iets nieuws proberen is in. Ik geef het toe: ik wil blijven doen wat ik doe, maar dan beter. Ik wil verdiepen, ontwikkelen en rijpen. Meesterschap nastreven. Ik verkies vakbekwaamheid boven innovatie. Expertise boven out of the box-denken.

Nog iets: sommige mensen houden helemaal niet van creatief zijn. Die houden van sorteren in plaats van husselen. Van solideren in plaats van vernieuwen. Van aandachtig luisteren in plaats van brainstormen. En ik houd van die mensen. Al houd ik ook van husselen, brainstormen en nieuwe dingen bedenken. Creativiteit hoort bij sommige beroepen, en bij andere niet. En het hoort al helemaal niet tot standaard verheven te worden, want standaard is nou juist exact wat creativiteit niet is.

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Mail me

Stuur een bericht